Varukorg

ProduktAntalTotalt

Tom

020-10 00 09

Vardagar 8.30-17.00

Fraktfritt hela landet

Över 995kr. Annars endast 68kr

Snabb leverans

Order före 15.00 skickas samma dag

Smidiga betalsätt

Faktura, Swish & Klarna

Hemleverans

Bekvämt med MyPack Home


      Hemmakontor och skatter. Vad är avdragsgillt?

      Vad gäller nu när personalen jobbar hemifrån? Får arbetsgivaren köpa och göra avdrag för utrustning till hemmakontor? Vad har arbetsgivaren för ansvar för arbetsmiljön när kontoret är stängt? Och vad kan arbetstagaren kräva?

      Det uppstår många frågor kring kontor hemma och arbete på distans under dessa corona-tider. Vi har pratat Henrik Ahnkron ‐ VD på revisionsbyrån WeAudit ‐ för att ta reda på vad man kan göra för sin personal och vad som gäller skattemässigt vid distansarbete.

      Vad gäller kring avdrag för inköp till hemmakontor under dessa "Corona-tider"?

      Till att börja med har det inte kommit några särskilda nya skatteregler vad gäller arbetsredskap. I vart fall inte ännu...

      Grundprincipen är att kostnader i verksamheten som uppstår för att "förvärva och bibehålla inkomster" är avdragsgilla. Detta innebär till exempel att om företaget behöver pennor för att skriva avtal så är dom avdragsgilla.

      Ett problem är dock att vissa kostnader för inköp som används av anställda kan anses vara en förmån för den anställde. Förmåner ska normalt tas upp som lön och beskattas, för både företaget och den anställda.

      Det finns (som tur är) en del undantag från denna principen. Mindre förmåner till personalen som till exempel fika i form av kaffe, frukt, fralla och liknande på kontoret. Det finns även en del dyrare förmåner som också är skattefria. Till exempel tillgång till gym och andra friskvårdsbidrag av mindre värde (5 000 kr). De arbetsredskap som används i tjänsten ska normalt inte heller tas upp som en förmån.

      "Arbetsredskap och kontorsutrustning samt fika är normalt avdragsgilla kostnader för företaget och inte skattepliktiga förmåner för den anställde."

      Skatteverket har dock generellt varit kritiska till inköp av arbetsredskap till hemmakontor eftersom dessa kan användas privat.

      I dagens läge är det dock ganska vanligt att företaget flyttat arbetsplatsen till de anställdas hem, för att motverka smittspridning.

      "Vår uppfattning är att hemmakontor då ska ses som en ersättning till det vanliga kontoret. Och att inköp dit bör behandlas på samma sätt som inköp till det vanliga kontoret."